Lukáš Pítra: Moje technika je dělat práci o kus líp, než klient čeká - Podnikatelský web

lukas-pitraČeské firmy prý nemají k SEO důvěru. Mimo jiné je tomu tak proto, že se v oboru pohybuje mnoho samozvaných expertů, kteří těm kvalitním kazí pověst. Lukáši Pítrovi se podařilo prosadit mezi respektovanéSEO konzultanty, díky čemuž se vlastní prací podílí na zlepšení reputace celého oboru.

 

Zeptali jsme se mimo jiné na to, jak se mu daří vzbuzovat důvěru svých klientů, jak nenaletět „šejdířům“ nebo v čem pro klienta spočívá výhoda spolupráce s kunzultantem na volné noze.

Jak jste se dostal k práci SEO konzultanta na volné noze?

Začínal jsem v klasickém retailu, do on-linu jsem se dostával postupně. Vyzkoušel jsem si práci na straně klienta i agentury, pořád mne ale pálilo, že nemůžu dělat věci 100% po svém. Volná noha byla nevyhnutelná volba v touze po svobodě.

Máte pocit, že dost českých firem pracuje s potenciálem SEO nebo na tuto součást internetového marketingu spíš zapomínají, přehlížejí ji?

Myslím, že většina firem už SEO zná a má s ním nějakou zkušenost. Potíž je spíš v tom, že hodně projektů ale i konzultantů a agentur přistupuje k SEO špatně, mají nerealistická očekávání co do průběhu práce i jejich výsledků. Situaci moc nezlepšuje ani to, že v ČR působí celá řada samozvaných expertů, kteří moc netuší, co činí. Výsledkem je, že firmy sice SEO znají, ale často k němu nemají důvěru – z osobní zkušenosti či „z doslechu“. A to je škoda.

Vysvětlete prosím, v čem pro klienta spočívá největší přínos konzultace s odborníkem na SEO?

To asi hodně záleží na tom, v jaké je klient situaci. Podobně jako u konzultace s jinými odborníky je hlavní přidanou hodnotou zkušenost a specializace. SEO není něco, na co by každý klient nemohl s dostatečnou pílí a dostatkem času přijít sám. Opravit pračku nebo řídit si účetnictví zvládne taky každý, když bude chtít. Není to jaderná fyzika. Konzultace šetří čas, omyly a slepé uličky, které by si klient musel lopotně projít sám a může se místo toho soustředit na svůj byznys, na to, co umí nejlépe.

V čem dělají lidé/firmy nejčastěji chybu při amatérské analýze klíčových slov?

Co bych si měl představit pod amatérskou analýzou klíčových slov? Zásadní problém 9/10 analýz klíčových slov – těch amatérských i těch vydávaných za profi výstup – je, že nejsou analýzy. Spíše to bývají surové datasety, nějaká slova s nějakými metrikami, v lepším případě nějak roztřízená.

Excelovská tabulka se spoustou řádků a sloupečků ale není analýza. Je potřeba se zamyslet, jak konkrétně ta data využít, vyvodit z nich argumenty podložená silná doporučení. Pořádná analýza klíčových slov je krom technické kvality přínosná zodpovězením všech zásadních otázek kalibrace SEO – od nastavení webu, zadání pro copywritery, řízení priorit a investic až po každodenní rutinu.

Kdyby se klient zeptal, proč si má vybrat vás jako SEO konzultanta na volné noze oproti korporátnímu konzultantovi, co byste mu odpověděl? Je podle vašeho názoru freelancer ve vašem oboru pro klienta něčím výhodnější?

To je téma na tenkém ledě, asi nezvládnu být úplně objektivní. Myslím, že freelancer bývá s klientem v podstatně víc partnerském a vyváženém vztahu. Vstupuje do spolupráce svým jménem a svým cashflow, je silně motivovaný udělat svou práci na 110 %. Může si řídit svůj čas, vybírat zakázky, určovat cenu – díky tomu je velká pravděpodobnost, že pokud už s klientem spolupracuje, má na něj čas, skutečně s ním chce dělat, zajímá ho to, má motivující odměnu.

Oproti tomu agenturní specialisti spíš dělají to, co jim obchodníci hodí na stůl. Bývají přepracovaní, mizerně placení, pod neustálým tlakem, nucení pracovat v týmech, které si nevybrali způsobem, který jim diktují nadřízení. Myslím, že udržet si motivaci je pro ně podstatně těžší a to se musí nutně někde projevit. Navíc vědí, že když už něco pohnojí, firma je „přikryje“ a někdo to za ně vyřeší a výplata stejně dojde. Ostatně, práci jim nosí brand firmy, ne jejich vlastní.

V neposlední řadě freelancerovi platí jen jeho odborný čas. V agentuře zbyde na specialistu z deklarované hodinovky obvykle jen almužna. Většinu klientových peněz sežere majitel, manažer, obchodník, account, servisní personál,…

Freelanceři často bojují s disciplínou. Jak ji zvládáte vy? Máte nějaké tipy nebo rutiny, které vám pomáhají soustředit se na práci a dotáhnout ji úspěšně do konce?

Různorodá hudba, plánovat po malých částech, denní plán si předem napsat na papír nebo do Google kalendáře, dobře a hodně spát a zdravě jíst, pokud možno. Freelancer na sebe musí být pes.

V jednom rozhovoru jste sám řekl, že SEO jako obor nemá v Česku příliš dobrou pověst – zejména kvůli mnohým „šejdířům“. Existuje kromě referencí nějaký způsob, jak vyfiltrovat dobré SEO konzultanty od těch pochybných?

Je to extrémně těžké, zvlášť pokud se klient v oboru neorientuje. Něco málo tipů jsem sepsal ve starším článku o výběru konzultanta. Myslím, že nejlépe funguje obvolat si referenční projekty a hodně se vyptávat. Ono logo firmy si na web umí vyvěsit každý, ale často za tím nestojí dobře odvedená práce, ale jen odeslaná faktura za průměrnou práci, která klientovi nic moc nedala.

Obecně bych taky spíš věřil těm, kdo o své práci mluví a píšou a získávají dobrou odezvu od odborné komunity. Můžete si tak předem udělat představu o tom, jak daný člověk o práci přemýšlí. Pozor ale na profesionální řečníky, kteří už o SEO jenom básní a bahno praxe vídají jen z vlaku.

Za jak dlouho se dá na výsledcích SEO poznat, zda klient naletěl šejdířovi nebo zda konzultant odvádí kvalitní práci?

Záleží na nastavení spolupráce, jak rychle se snažíte dojít k jak velkým výsledkům. A taky jak moc chcete riskovat. Viditelných výsledků se dá dosáhnout i v řádech jednotek dnů či týdnů, pokud třeba jen řešíte technické chyby u již zaběhlého webu.

Pokud se ale začíná dělat SEO na zelené louce, nebo „poprvé pořádně“, dá se hodnotit až po pár měsících. Autoritativním zdrojem odpovědí se logicky nestanete přes noc, to platí i mimo online vyhledávání.

Já svým klientům říkám, že první vlaštovky vyletí do čtvrt roku, do půl roku budou první solidnější výsledky a za rok až dva se celá akce začne pořádně rentovat.

Je těžké v klientovi vzbudit důvěru, že své peníze investoval správně, pokud si vás najal jako SEO konzultanta? Jaká je vaše technika, jak si důvěru co nejrychleji získat?

To záleží, pokud už klient přišel s důvěrou či nedůvěrou. Snažím se pracovat s lidmi, kteří vědí, proč si mne vybrali a od startu mi věří. Svoji úlohu vidím spíše v nastavení realistických očekávání, než v přesvědčování, že nejsem „podvodník“. Když mne osloví někdo, kdo se chce nechat první přesvědčit, co vše umím a zda ho náhodou nechci „odrbat“, posílám ho rovnou ke konkurenci. Upřímně tomu moc nerozumím – já bych třeba nešel k chirurgovi, o kterém si myslím, že je matlák a přišije mi ucho na čelo.

Moje technika je dělat svoji práci spolehlivě, čestně a ještě o kus líp, než klient čeká. To se pak promítá v osobních i veřejných doporučeních. Nemusím se bát, že se na mne někdo přeptá nebo si obvolá mé reference, často se pak na ně při dojednávání spolupráce odvolávám, nechávám za sebe mluvit své klienty.

Když vy sám projíždíte nějaký náhodný web, dokážete na něm vyčíst práci odborníka na SEO? Existují nějaké konkrétní „stopy“ po SEO konzultantovi nebo to prostě „vycítíte“?

To víte, že to poznáte. Prvním signálem je nápadně logická a podrobná struktura informací – tak nějak je jasné, kde najdu, co potřebuju a snadno se tam dostanu. Čtivé texty, které ladí s obsahem stránky. Nápomocné navigační prvky a odkazy na stránce. Pokud vám pohodlně web odpovídá na to, co hledáte, a nic vás netahá za oči, nejspíš na tom dělal profík.

Jaká situace by ze strany klienta musela nastat, abyste ukončil vzájemnou spolupráci? Stalo se vám to někdy?

Stalo se mi to několikrát. Vlastně mám ten bod zlomu posazený poměrně nízko. Stalo se mi, že klient se nedržel mých doporučení, dělal si to „blbě, ale po svém“ a tlačil mne do pozice vykonavatele své obskurní vize o SEO. V tom nemá smysl setrvávat, obě strany by marnily čas.

Někdy si s klientem prostě lidsky nerozumíte a nefunguje chemie, pak je podle mne lepší to ukončit a doporučit šikovnou konkurenci. A někdy je zkrátka práce hotová – párkrát se mi už stalo, že jsme projekt dostali tak „na oči“, že další zlepšení už by byla příliš malá a příliš drahá a dali jsme si pauzu.

Existují v SEO nějaké trendy nebo vývoj, který je třeba sledovat, aby bylo SEO stále efektivní?

Trendy jsou tu pořád nějaké, SEO je obor prošpikovaný buzzwordy a novinkami. Když se začtete do odborných blogů nebo zajdete na konference, máte pocit, že se toho pořád hodně děje. Ve skutečnosti je to ale spíš osobní branding, snaha budit dojem, že staré známé věci se dělají nově a líp.

Víte, upřímně myslím, že jde stále o to stejné – pochopit, kam vyhledávač dlouhodobě směřuje a jít stejným směrem. Dílčí technické věci se mění a vyvíjí, to ano, ale páteř práce v SEO je už roky a roky stejná a zásadně se ani nemění techniky každodenní rutiny. Pokud se chcete dozvědět co nejvíc o dnešním SEO, pořád je mnohem přínosnější si přečíst starší články Marka Prokopa nebo Dušana Janovského, než většinu aktuálních horkých zpráv.

Děkujeme za rozhovor!

 

Autor článku:

0 Komentářů

Buď první a přidej komentář.

Přidat komentář

 




 

Trackbacks