Jak velkého dodavatele vybrat pro návrh a tvorbu webu nebo e-shopu? - Podnikatelský web

Možná přemýšlíte nad tím, že vaše kamenné podnikání konečně potřebuje i pořádného online obchodníka – funkční a výkonný web. Souhlasíme. S webovými stránkami či e-shopem podnikání nabírá na obrátkách. A to doslova.

Jak si vybrat dodavatele stránek či e-shopu?

Samozřejmě, na začátku je potřeba vědět, do čeho se to vlastně chcete pustit. Jaké jsou vaše výchozí podmínky a kolik peněz můžete vložit do webových stránek.

Promyslete:

  • Finance – odpovězte si upřímně, kolik můžete investovat do tvorby webu. A kolik následně do samotné správy webu, aktualizací, online marketingu. Nebo zvládnete některé z těchto věcí sám?
  • Čas – když se rozhodnete co nejvíce úprav a aktualizací webu obstarávat sám, budete na to mít čas? Nebo budete mít při ruce vlastního programátora či vývojáře?
  • Velikost – jak velký web plánujete? Bude to rozsáhlý e-shop nebo web pro malé lokální podnikání?
  • Funkce – budete chtít na webu speciální funkce? Třeba rozesílání newsletterů a získávání databáze e-mailů? Chcete generovat XML feedy, feedy pro porovnávače zboží a zpracovávat online platby? Nebo potřebujete propojit e-shop s informačním systémem?

Až si ujasníte výše uvedené, můžete pokročit k dalšímu kroku a tím je výběr samotného web developera.

Jinak to má začínající podnikatel, jinak korporace

Když jste začínající podnikatel nebo malá až střední firma, asi vás bude trápit problémů více, než velkou korporaci. Ta má na všechno vyhrazené lidi se zkušenostmi, velký rozpočet a do výběrového řízení si pozve známé web developery. Dá se říci, že čím větší firma, tím vybírá z větších dodavatelů.

Proč? Velké zavedené firmy potřebují 100% servis a zkušenosti při návrhu i tvorbě webu. Následná online marketingová komunikace a strategie musí být na špičkové úrovni. Dodavatel webového řešení je ten, se kterým roste a padá byznys.

Malé firmy hledají menší dodavatele. Jak najít toho pravého?

Dobře, pojďte stranou od korporací. Jste menší firma a protože se vám v kamenné prodejně dařilo minulý rok lépe, než ten předchozí, rozhodnete se, že nyní přijdou na řadu webové stránky i s malým e-shopem.

„Googlíte“ a na list papíru píšete možné dodavatele. Ti mají hezký web, tito spoustu zajímavých referencí, tihle nepíší blog. Tihle jsou moc velcí, budou určitě drazí. A tenhle je zase „one man show“. Jak velké je to riziko pro můj web? Zvládne ho obstarat jeden člověk sám? Vybrat správného dodavatele webových stránek či e-shopu není jednoduché.

Na velikosti určitě záleží

Na velikosti vybraného dodavatele záleží. Potažmo peníze, které můžete investovat do nového webu, jsou tím rozhodujícím faktorem.
Rozhodnete se, že vaše investice do nového webu nemůže překročit 150 000 Kč. Ujasníte si, co všechno chcete, aby dodavatel za tuto cenu udělal. Poté, co přečtete článek Proč mám chtít návrh webu víte, že bez něj nový web nechcete.
Jaké problémy mohou nastat, pokud s tímto rozpočtem přijdete za příliš velkou firmou nebo naopak zvolíte levnější řešení s vidinou, že s tímto rozpočtem zbude něco i na online strategii?

Freelancer stačí, ale jen do chvíle, než…

Uvažujete-li, že to zkusíte s freelancerem, zvolte takového, na kterého máte dobré reference. Píše blog, sledujete ho na sociálních sítích. Pravděpodobně bude mít hodně zkušeností a dokáže vám správně poradit. Třeba budete mít štěstí na takového borce, který webové stránky dokáže nejen navrhnout, ale také připraví nezbytné analýzy. Hravě si poradí se strukturou webu a dokonce bude přemýšlet i o tom, co se na jednotlivých stránkách návštěvníci dočtou.

A pozor, navíc sám nebo se svým parťákem obstará úpravu koupené šablony. Tak, že si ji pletete s originální grafikou. Administrační systém je jasný hned od začátku („spustíme to na WordPressu. Jasně, i ten e-shop bude fungovat!“).

Přejeme vám šťastnou ruku při výběru takového spolehlivého dodavatele.

Počítejte ale také s tím, že vaše firma může začít růst rychleji, než si myslíte. Začnete mít nové a nové potřeby. One man show a jeho parťák už netvoří tým. Kóder utekl a původní dodavatel se věnuje už jenom analýzám. Bohužel vám nedokáže pomoci. Při troše štěstí vám dá kontakty na další kódery či programátory. Za ty ale ruku do ohně nedá.

Takže ano, na začátku jste možná ušetřili a neutratili všech 150 000 Kč. Ale za 2 roky vidíte, že to bylo jen dočasné řešení.

Když větší znamená dražší

Jiný problém může nastat, když si vyberete příliš velkého web developera. Ne takového, po kterém „sáhne“ korporace, ale pro vás to může být nakonec moc velké sousto.

Koukáte se na ceník: „Když nebudu chtít návrh webu a analýzu klíčových slov, snad se do toho ještě vejdu.“ A hned řešíte jiné dilema. Obejít se bez důležitých služeb nebo do webu investovat více? Bude se se mnou oslovený web developer vůbec bavit, když mu řeknu o svých požadavcích a rozpočtu?

Vyzkoušejte to, to je nejjednodušší rada. Pokud s větší firmou najdete vyhovující řešení, s největší pravděpodobností vás nečeká to, co s jedním freelancerem.

A co kdybych šel do pronájmu?

Další variantou může být pronájem webu či e-shopového řešení. Téma je hodné samostatného článku.

Pronájem e-shopu má své nesporné výhody (cena, rychlost přípravy, pravděpodobně spokojení zákazníci, atd.).

Nevýhody ale pro některé webové stránky či e-shopy mohou být převažující. Firmám, které nabízí pronájem hotových řešení, se nevyplatí starat o každý web zvlášť. Proto nepočítejte se zvláštním servisem a na úpravy na míru si nechte raději zajít chuť. Vaše požadavky budou pravděpodobně menšího charakteru, tedy pro firmu nezajímavé. Nebo se připravte na vyšší cenu.

TIP: Přečtěte si článek z léta 2015: Možnosti realizace internetového obchodu. Článek není dlouhý a přehledně shrnuje výhody a nevýhody jednotlivých řešení.

Hledejte ještě důkladněji

Vidíte, proč na velikosti dodavatele záleží? Poradíme vám, co je nutné dále sledovat:

  • Komunikace – pošlete-li poptávku a cítíte, že o vás má zájem, je to na dobré cestě. Pokud z něj cítíte jen zájem o peníze a vůbec ne o vaše podnikání, nebude to dobrý web developer.
  • Mají blog a články jsou rozumné – i toto je důležité. Cítíte z jejich blogu, že sledují trendy ve svém oboru? Zní to tak, že ví, o čem mluví? Dejte jim šanci.
  • Podívejte se na již vytvořené webové stránky – líbí se vám, máte z nich dobrý pocit? Raději si přiznejte, pokud ne. S největší pravděpodobností váš web nedopadne lépe. Pokud o sobě víte, že nemáte vkus, zeptejte se někoho se zkušenostmi.
  • Osobní reference – podívejte se do referencí na stránkách vybraných web developerů. Jen psaná slova nestačí. Zvedněte telefon a zavolejte několika společnostem, kterým developer webové stránky vytvářel.
  • Spolupráce na menší zakázce – máte možnost vyzkoušet si web developera na malém projektu? Zkuste to. Vyhovuje vám, jak komunikuje, jaké služby dodává? Výborně, dejte mu nějaké plusové body navíc.
  • Dává moc slibů – slibuje hory doly. Kromě vytvoření super krásného webu i úspěšný online marketing zdarma? První pozice ve vyhledávačích? Vezměte nohy na ramena.
  • Možnosti podpory – jak rychle budou řešit problémy, které mohou nastat? Co všechno dokážou obstarat a napravit? Rad můžete potřebovat více, než si myslíte. Třeba ohledně vašeho e-mailu, doménového jména, hostingu, nastavení Google Analytics, atd.

Co tedy s tím?

Ptejte se známých, kteří už mají pěkné webové stránky a vypadá to, že vědí, k čemu slouží. Dejte si dostatek času, nespěchejte. Napište co nejvíc dodavatelským firmám i jednotlivcům. Věnujte poptávce dostatek času. Popište představu následné spolupráce. Pokuste se do popředí svých cílů nedávat pouze čas dokončení webu a utracené finance.

Hodně štěstí při výběru!

 

Autor článku:

0 Komentářů

Buď první a přidej komentář.

Přidat komentář

 




 

Trackbacks