Jak řešit nezaplacené faktury - Podnikatelský web

Rozsáhlým problémem malých i středních firem a hlavně živnostníků je případ, kdy klient nezaplatí fakturu. Podobných případů je skutečně mnoho a to i přes změnu v zákonem stanovené době splatnosti. Než však fakturu odepíšete, máte několik možností, jak dosáhnout zaplacení.

Prevence před dlužníky a neplatiči

Nezaplacené faktuře po splatnosti můžete předejít důkladným prověřením budoucího klienta. Stačí si prostřednictvím internetových vyhledávačů najít reference na konkrétní firmu nebo osobu. Zkuste hledat na základě jména klienta a jeho IČ. Můžete také hledat jméno klienta ve spojení se slovem „dlužník“. V případě, že tento klient v minulosti někomu nezaplatil, jistě najdete negativní reference, popřípadě zápis v některém z registru dlužníků. Například registr dlužníků Dlužíš.cz má již velmi slušnou databázi neseriózních podnikatelů.

Neustálá urgence dlužníka

Jednou z možností, jak motivovat dlužníka k zaplacení vaší faktury, je neustálá urgence a připomínání. Musíte si ale uvědomit, že vymáhání pohledávek musí být vždy v mezích zákona bez jakéhokoliv nátlaku nebo výhružek. Celá situace by se mohla obrátit proti vám. Můžete zkusit volat dlužníkovi z různých telefonních čísel v různou denní dobu.

Případně můžete odeslat písemnou upomínku s výzvou k zaplacení dlužné faktury. Nově musíte před započetím soudního sporu dlužníkovi odeslat předžalobní upomínku. Jestli budete svého dlužníka upomínat písemně, doporučujeme vám dopis odeslat „s dodejkou“, budete tak mít 100% jistotu, že dlužník písemnost převzal.

Zveřejnění dlužníka na internetu

Další možností, jak motivovat dlužníka k zaplacení dluhu, je zveřejnění nezaplacené faktury na internetu. Tento způsob je v dnešní době velmi populární. Podmínkou zveřejnění je ovšem fakt, že pohledávka, kterou se chystáte zveřejnit, je 100% oprávněná. Pokud jste přesvědčeni, že pohledávka je oprávněná, tak se zveřejněním neotálejte. Čím dříve pohledávku zveřejníte anebo ji začnete řešit jiným způsobem, tím máte vyšší šanci uspět. Říká se, že každým dalším měsícem po splatnosti snižujete šanci úspěšného vymáhání o 10%.

Ke zveřejnění dlužníka můžete využít některý ze specializovaných portálů. Fungují na jednoduchém principu: stačí se zaregistrovat, ověřit svůj účet a pak můžete dlužníka zveřejnit. Po zveřejnění informujete svého dlužníka o tom, že jste zveřejnili jeho jméno.

 Přínos zveřejnění dluhu

Zveřejnění dlužníka vám nemusí vždycky přinést peníze za nezaplacené faktury. V případě, že se dlužník i přes zveřejnění nemá k zaplacení pohledávky, tak máte šanci najít dalšího věřitele, se kterým se můžete podělit o náklady spojené s podáním návrhu na zahájení insolvenčního řízení. Další přidanou hodnotou zveřejnění dlužníků a neplatičů je to, že na ně upozorníte další podnikatele a zlepšíte tak podnikatelské prostředí v ČR.

Zákonné podmínky pro zveřejnění dlužníka

Zveřejnění dlužníků se řídí velmi přísnými pravidly, které vám doporučujeme dodržovat. Rozhodně nezkoušejte někoho zveřejnit pouze za účelem poškození jeho jména bez důkladně podložené pohledávky. Pohledávka musí být vždy podložena například objednávkou, smlouvou, fakturou, dodacím listem, anebo komunikací s dlužníkem. Pokud nemáte písemnou smlouvu, nezoufejte, protože smlouva lze uzavřít i přes vzdálenou komunikaci a to například přes emailovou schránku nebo mobilní telefon. Při zveřejnění fyzických podnikajících osob jsou pravidla ještě přísnější, protože zveřejňujete osobní údaje, které jsou chráněny Úřadem pro ochranu osobních údajů. Doporučujeme zveřejnění koncipovat jako inzerát, prostřednictvím kterého hledáte další věřitelé anebo se pohledávku snažíte prodat. Judikatura nejvyššího soudu ČR v minulosti rozhodla, že zveřejnění dlužníka, podnikající fyzické osoby, za účelem prodeje nebo nalezení dalších věřitelů je zcela v souladu se zákonem.

 

Autor: Petr Brzobohatý / Dlužíš.cz

 

Autor článku:

0 Komentářů

Buď první a přidej komentář.

Přidat komentář

 




 

Trackbacks