Čím začít při vytváření internetového obchodu? Odložte na chvíli samotnou realizaci a zodpovězte si 4 otázky, které vám pomohou nešlápnout vedle.

Rozhodli jste, že se vám vlastní internetový obchod vyplatí, a chcete se pustit do jeho realizace? V našem průvodci přípravou eshopu zjistíte, co je důležité rozhodnout ještě před samotnou tvorbou. Abyste se vyhnuli zbytečným chybám a následnému neúspěchu, zodpovězte si čtyři základní otázky:

Čtyři základní otázky, které byste si měli zodpovědět

Čtyři základní otázky, které byste si měli zodpovědět

1. Co budete prodávat

Prvním krokem před realizací eshopu je ujasnit si, co budete prodávat. K prodeji na internetu se hodí především fyzické nebo informační produkty, u kterých není třeba přímý kontakt s produktem. Zákazníkovi tak k rozhodnutí ke koupi postačí informace dostupné v eshopu.

Ve velkém množství případů jsou nevhodné k prodeji prostřednictvím internetového obchodu právě takové produkty, které se vyrábí nebo upravují na míru požadavkům jednotlivých zákazníků.

Z fyzických produktů se snadno přes internet prodávají např. hračky, elektronika, nářadí a zboží každodenní spotřeby. Informační produkty mohou být ve vašem případě třeba různé dokumenty v elektronické podobě, programy, vyzvánění do mobilu apod.

Hodně, nebo málo produktů?

Nabízíte širokou škálu produktů a máte omezený rozpočet? Není nutné prodávat kompletní sortiment přes internet hned od začátku. Kvůli časové náročnosti vkládání produktů, obrázků, popisků a cen do administrace eshopu, jděte cestou nejmenšího odporu – vyberte stěžejní kategorie a jen ty nejzajímavější produkty. Až e-shop spustíte a začne vám vydělávat, doplníte další kategorie a produkty.

Máte-li naopak pouze několik produktů nebo nejste výrazněji omezeni časem či finančním rozpočtem, začněte klidně prodávat všechny produkty už při spuštění internetového obchodu.

2. Komu budete prodávat

Druhá otázka, na kterou byste si měli odpovědět, směřuje k budoucím zákazníkům eshopu. Komu své produkty chcete prodávat? Vyjasnění cílové skupiny společně s nabízeným sortimentem je důležité pro výběr grafického ztvárnění eshopu a vhodných funkcí, které by měl internetový obchod poskytovat. Úplně jinak by měl vypadat, ale také fungovat:

eshop nabízející pneumatiky,

Eshop nabízející pneumatiky

online obchod prodávající hračky pro malé děti,

Online obchod prodávající hračky pro malé děti

nebo internetový obchod se zdravou výživou.

Internetový obchod se zdravou výživou

3. Za kolik budete prodávat

Další záležitostí, kterou musíte na začátku vyřešit, je problematika tvorby cen. Odpovězte si především na tyto otázky:

  • Budou se lišit vaše ceny v kamenném obchodě od těch na internetu? Nabídnete zákazníkům eshopu nižší ceny?
  • Budete poskytovat akční nabídky, slevy či výprodeje? A pokud ano, budou vaše akce stejné v kamenné prodejně i na internetu?
  • Plánujete prodávat maloobchodním i velkoobchodním zákazníkům, a budete tak mít několik různých cen pro jeden produkt v závislosti na typu zákazníka?
  • Nabídnete určité slevy registrovaným zákazníkům, případně jim poskytnete věrnostní program?

Z hlediska realizace internetového obchodu jsou odpovědi na tyto otázky důležité kvůli výběru vhodného řešení eshopu, které musí podporovat všechny vámi požadované operace s cenami.

4. Jaké budete nabízet možnosti dopravy a platby

V neposlední řadě si ujasněte, jaké způsoby dopravy, odběru zboží a platební metody svým zákazníkům poskytnete. Výběr z více způsobů dopravy a platby znamená větší pohodlí pro zákazníky. To se pak může projevit zvýšením počtu objednávek.

Způsoby dopravy a platy na internetovém obchodě Mall

Způsoby dopravy a platy na internetovém obchodě Mall

V současnosti se využívají tyto způsoby dopravy a odběru zboží:

  • osobní odběr na prodejně nebo ve skladu,
  • vlastní rozvážková služba,
  • Česká pošta,
  • specializované přepravní služby: PPL, DPD, GPL, DHL,
  • expresní kurýr.

K platbě za zboží zákazníci využívají tyto možnosti:

  • v hotovosti při převzetí zboží na prodejně nebo ve skladu,
  • v hotovosti při převzetí dodaného zboží, tzv. dobírka,
  • platební kartou při převzetí zboží,
  • platební kartou online,
  • převodem na účet,
  • prostřednictvím internetových peněženek, např. PayPal nebo PaySec,
  • eKonto online,
  • splátkový prodej.

Máte jasno? Jakým způsobem tedy eshop realizovat

Znáte už odpovědi na všechny čtyři uvedené otázky? Pak se pusťte do rozhodování o způsobu realizace internetového obchodu. Existuje několik způsobů realizace eshopu, o kterých vám povíme v dalším článku.

Štítky

 

Autor článku:

Zdeněk Hejl je konzultant internetového marketingu, který se specializuje na tvorbu internetových strategií, optimalizaci obchodní výkonnosti webů a problematiku tvorby obsahu. Založil a provozuje Magazín Portiscio, kde publikuje články zabývající se internetem a internetovým marketingem. Co si myslí a co ho zaujalo, můžete najít na Twitteru (@zdenekHejl).

0 Komentářů

Buď první a přidej komentář.

Přidat komentář