7 vlastností dobrého podnikatele aneb na co si dávat pozor - Podnikatelský web

Každý z nás má občas touhu oprostit se od běžného života v zaměstnání a vrhnout se do mnohem dravějších, ale o to zajímavějších vod podnikání.

Někomu se to daří, někomu ne. Často se říká, že stačí mít dobrý nápad a ono to pak nějak půjde. Ne, nepůjde. Na to, abyste opravdu uspěli, potřebujete řadu vlastností a taky pořádně dřít. Než tedy opustíte vaši vyhřátou židli v kanceláři, zamyslete se, jestli jste právě ten typ člověka, který by mohl řídit podnik. A pokud ho už řídíte, zkuste se zamyslet, jestli oplýváte následujícími sedmi vlastnostmi a co by se dalo případně změnit, pokud je nemáte.

1. Mojí výhodou je, že jsem se pro to narodil

Víte, co mají společného fotbalista Lionel Messi, kubistický malíř Pablo Picasso nebo šachista Garri Kasparov? Všichni jsou ve svém oboru špičky. A co dalšího? Své nadání rozvíjeli už od útlého dětství, sotva se postavili na nohy. Neznamená to, že pouze vyvolení, kteří se začali věnovat tomu svému od dětství, mají šanci na úspěch, svědčí to o něčem docela jiném. O zaujetí, které vložili do činnosti, kterou dělají. A přesně tohle zaujetí, touha jít si za svým je největší hnací motor a nejdůležitější vlastnost, kterou úspěšný podnikatel musí mít. Musí milovat svoji firmu a její plody. Musí se rozplývat nad brandem, který vytvořil. Má dokonalou vlastní prezentaci, umí vystupovat, poutavě hovořit o svém projektu nebo o něm psát na vlastní webové stránky. Jeho podnik je jeho další dítě, květina, kterou si vypěstoval. Když pracuje, dělá to s radostí. Vlastně to není ani práce.

Prvotní vlastností je tedy nadšení pro věc. Co to pro vás znamená? Pokud vás napadlo, v čem podnikat, ale nemáte k tomu žádný přívětivý vztah, raději se do toho ani nepouštějte. Pravděpodobně neuspějete. A pokud náhodou ano, stejně z toho nebudete mít radost. Je ale možnost jít na to z opačné strany. Pokud něco milujete, většinou se v tom dokonale vyznáte. Můžete tedy využít této orientace a najít ve svém okruhu zájmu nějaký nedostatek a vytvořit tak potenciál pro úspěšné podnikání. Nakonec budete vy Jarda Jágr ve svém oboru!

2. Pověz zrcadlo, kdo je na světě nejlepší?

Aby mohl člověk uspět v aréně podnikatelského světa, musí si umět vážit sám sebe. Proto se ale musí něco dělat. Aby obstál před sebou a tím i před konkurencí, musí být dostatečně cílevědomý. Pokud málo chcete, nic ani nezískáte. Ruku v ruce s touto druhou vlastností roste kvalita podniku a tím i spokojenost zákazníků. A ti budou vždy hlavním měřítkem úspěchu, protože jen spokojený zákazník se bude znovu vracet. Tato vlastnost často koresponduje s první zmíněnou.

vlastnosti úspěšného podnikatele

Představte si Messiho, který je sice zapálený, talentovaný, ale nezáleží mu na výsledcích. Přestože střílí góly, nemá tah na bránu. Takový hráč by se i přes talent mezi konkurencí ztratil, protože bude hned několik dalších třeba i méně šikovných, kteří touží vydrápat se na vrchol na úkor něho.
Je ale cílevědomé, pokud toužíte po prosté pekárně na kraji města? Ano i ne. Možná nemáte vysněný konglomerát, pod kterým pracují tisíce zaměstnanců, a který vydělává miliony dolarů, ale zato můžete mít skutečně kvalitní pekárnu, kam se zákazníci rádi vrací. Nebude z vás nejbohatší podnikatel, ale nikdo nemůže říct, že jste špatný podnikatel. Záleží na prioritách.

3. Kdo se bojí sov, ať do lesa nechodí

Ano, správně, třetí vlastností je odvaha. Ale vlastně tu nepůjde ani tak o odvahu, jako o zkušenosti. Je to jednoduché jako facka: Stojíte na křižovatce, před kterou je cedule s nápisem: VŠECHNO NEBO NIC. Jsou tu jen dva další směry doprava a doleva. Všichni jsme přišli po stejné cestě a musíme se rozmyslet, kam dál. Můžeme si vybrat. Zůstat stát či se vydat po stejné cestě zpátky a nikdy se nepohnout dopředu. Nebo riskovat a vydat se jednou z cest. Někteří se vydají po správné cestě a nakonec najdou štěstí a bohatství. Jiní se vydají po špatné cestě a zpátky na rozcestí se doplazí nešťastní a chudí, bez síly pokračovat. Mají ale něco, co jiní nemají. Znají správnou cestu.

Jeden takový nešťastník osloví tedy dalšího příchozího na rozcestí a řekne mu: „Povím ti, která cesta je správná. Za odměnu za mnou potom dojdeš a dáš mi tolik, abych se dal opět do kupy.“ Cestující souhlasí a svůj slib splní. Potom se náš bývalý nešťastník, obohacený o zkušenosti, vydá po správné cestě a nalezne štěstí. A podobné je podnikání. Jedna rána tě naučí zvládat druhou. Posílí tě. Jen je třeba nebát se. Pokud založíte firmu s tím, že si ani nepřipouštíte, že by podnikatelský záměr nemusel vyjít, není to jen bláhové, je to nebezpečné. Radši ten les rychle opusťte! Sovy už houkají…

Pokračování najdete v dalším díle…

 

Autor: Robert Macků

 

 

Autor článku:

0 Komentářů

Buď první a přidej komentář.

Přidat komentář

 




 

Trackbacks