7 vlastností dobrého podnikatele - 2. díl - Podnikatelský web

Minulý měsíc jsme nakousli téma osobnosti dobrého podnikatele. Jako ukázku jste si mohli přečíst první tři důležité rysy úspěšných, dnes se podíváme, čím ještě naši podnikatelé vynikají.

4. Týdny hladověl a pak přišlo… satori

Jedna z věcí, kterou nemusíte v zaměstnání řešit, je příjem platu. Máte vše jasně dané na papíře a víte, který den vám na účet přijdou peníze. V podnikání je to docela jiné kafe. Připravte se na dlouhou nejistotu, nejistotu a zase jenom nejistotu. A to není vše. Mnoha začínajícím podnikatelům chybí vlastnost, o které by se dočetli v každé příručce zabývající se úspěšným podnikáním. Trpělivost. Ano, z nebe nikomu nic samo nespadne. Může trvat pět let i déle, než jim padne první koruna do kapsy. A s tím většina majitelů nepočítala. Málo pak investují do firmy, více si schovávají pro sebe. A firma brzo krachuje. Každá fáze tvorby, přípravy nové kampaně, či čehokoliv jiného potřebuje svůj čas, kvalita produktu pak stoupá. Správné načasování je dohromady důležité, ale pokud to jen jde, je jenom dobře zapudit své touhy a nechat věci zrát. Úměrně s časem poroste kvalita. Správné načasování a výdrž mají jen ti nejlepší a dočkají se zasloužené odměny.

5. Pohlédni, vytvoř, nabídni… a to vše JINAK

Úspěch se objevuje na hranici limitů. Nejdřív vzniká potřeba – po informaci, hmotném subjektu nebo třeba službě. Je známé, že podnikání je právě o uspokojování zákaznických potřeb. Takto vznikají všechny firmy alespoň s nějakým úspěchem, mají poptávku. Ale jak získat opravdový úspěch? Být o krok napřed. Podívat se dál, do hloubky problému. Pohlédnout na věc jinak. Z odlišného úhlu. Člověk tak může dojít k nějaké vizi. Dosáhne hranice, kde končí společenské vědomí v dané oblasti a překročí ji. Vědci jsou názornými příklady přesahování limitů znalostí. Zato sportovci, třeba jako Messi či Usain Bolt se pravděpodobně nemohou dívat dál do hloubky problému, stále ale jsou o krok před konkurencí. V případě Bolta to je doslova o několik kroků. Slavnými umělci se stávali zase ti, kteří přišli s něčím novým, neotřelým, co společnost šokovalo, udivovalo. Dávalo jim nový impulz. Umělci byli vždy ve správném, tudíž odlišném, pohlížení na věc mistry. Podnikatel by tak měl mít uměleckého ducha.

vlastnosti dobrého podnikatele

Jak je již patrné, další vlastností je originalita. Podnikatel by se měl umět podívat na věci jinak a najít nějakou chybu, trhlinu v systému, nejlépe tam, kde brzo přijde velká poptávka. Originální musí být i proces tvorby. Ten, kdo vymyslí něco nového, udává hodnotu, trend, druhý je napodobitel, ale zároveň pokud bude jeho napodobenina disponovat novým prvkem, předběhne objevitele rychle. Proto je důležité zůstat stále při věci a tvorbu přizpůsobit publiku, originalitu mít stále na paměti.

Nabízení produktů probíhá přes mnoho kanálů. Na každý se hodí jiný a v této době už není tak obtížné více méně kvalitně zjistit, který kanál je nejlepší. Přesto každá nabídka, zviditelnění, by opět měla být originální, především v rámci cílové skupiny, aby vynikla mezi tou konkurencí, která využívá stejný kanál. Princip je pořád stejný. Pokud tedy v sobě necítíte kreativního ducha, schopnost být dostatečně originální, dejte si pozor. Ještě nemusíte balit kufry, stále si na to můžete najmout lidi, ale o tom zas níže…

6. Podnikání jako budování Pantheonu

Jestli někdo vstupuje do podnikatelské sféry s tím, že všechno zvládne sám, tak se jistě brzo přesvědčí o opaku. V tu chvíli ale může být už pozdě něco změnit, důležité je vědět, jak začít podnikat. Předposlední vlastností dobrých podnikatelů je pokora. Uvědomění si svých nedostatků a naopak schopnost ocenit své budoucí kolegy, kteří odvádějí profesionální práci tam, kde vy byste jen nechápavě zírali. Nejde však jen o zaměstnance a pracovní vztahy. Jde o přístup k životu a hodnotám. Výše jsem zmínil, že ti úspěšní očekávají hodně, míří vysoko a nespokojí se s málem. Tito lidé jsou však dostatečně pokorní na to, aby si uvědomili, že toho nedosáhnou jen tak zadarmo. Každého úspěchu si váží. Podnik je pro ně opravdu Pantheonem.

Pantheon je stavba zasvěcená všem bohům. Každý z nich má na její hodnotě svůj podíl. Ztotožňují se s ní a mají určitou hierarchii. Podnikatelé si takto jednotlivé bohy, tedy zaměstnance, svého Pantheonu vybírají a vytváří svoje náboženství, svoji moc. Před všemi bohy uctivě smekají, protože nejsou mocnější než oni, možná jsou majitelé, ale vědí, že bez ostatních by nebyli nikým. Vzniká pokora k tomu, co mají, tím i slušné chování. A to se odráží do všech oblastí a zájmů. Nedostatek úcty vede k arogantnímu chování, sporům ve firmě a tím pádem k špatné kvalitě. A to je opak toho, co chceme.

7. Hoří! Co mám dělat?

Svět společností a jejich vzájemných střetů je plný nečekaných zvratů a nových rozhodnutí. Velký tlak na majitele je běžná záležitost a ti, kteří se mu neumí postavit čelem, brzo končí v kupě odpadlíků, kam už jsme poslali v tomto článku hodně jim podobných. Časová tíseň, nejistota, riziko. Pot na čele, propocená košile, dvě schůzky, řada nezodpovězených mailů. Co s tím? Kde začít? Otazník za otazníkem. Stres, rychlé dýchání. Je třeba uklidnit se.

Poslední vlastnost by se dala vyjádřit symbolem doutníku. Podnikatelé jsou velice pracovití lidé, ale vědí, jak se uklidnit a především proč se uklidnit. Lépe se přemýšlí a dělají správná rozhodnutí. A právě rozhodnost je tedy tou poslední vlastností. Mít chladnou hlavu ve chvíli, kdy nás čerti berou. Mnoho lidí nezvládá ten urputný nátlak, který je na ně stále vyvíjen. Nepoddávat se emocím je další doménou, která udělá podnikatele šťastným a úspěšným. Všichni se občas emocím poddáme, je ale důležité vědět, kdy si to můžeme dovolit a kdy ne a je lepší úkoly delegovat. Náš Pantheon totiž častokrát hoří a my se nechceme spálit, ani utéct, jen zhasit a zachránit, co můžeme, abychom mohli dál budovat a být úspěšní. Takže: Calm down and build your Pantheon!

 

Jaké důležité vlastnosti byste do seznamu přidali vy? Jaké ze zmíněných myslíte, že máte?

 

17.8.2015

Autor: Robert Macků

 

Autor článku:

0 Komentářů

Buď první a přidej komentář.

Přidat komentář

 




 

Trackbacks